۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

سومريان ، قديمي ترين تمدن بشر و نگاهي به تمدن سومر و اولين افسانه بشري گيل گميش پژوهش از #پویامنصفی

هر وقت ما ايرانيان در مورد اجدادمان صحبت ، مي گوييم ما اریایی بوديم...كه اين درست نيست...اريايي ها نطقه عطفي در تمدن بشر و اسقرار كشور ايران بودند در دو هزار سال پيش॥اما پدر بزرگان ما از ده هزار سال پيش در ايران بودند॥يكي از اين اجداد پيشترفته ما كه تاثير بسياري در حكومتها و تمدنهاي بعد از خود داشت سومريان بودند كه در شش هزار سال پيش در ايران زندگي مي كردند و چنان تمدن عظيمي را در ايران درست كردند كه بعضي از باستان شناسان متحير شدند و اعتقاد دارند انها با موجودات ماورا طبيعي و آسماني در ارتباط بودند چون نمي توانشتند در شش هزار سال پيش به چنين فهم و شعور و آگاهي در ستاره شناسي ، پزشكي رسيده باشند و ارتباط سومريان با موجودات غير زميني امروزه يك فرضه باستاني شده است و همگان را متتعجب كرده است.






تصويري از مجسمه مرد سومري




احتمالا" يك انسي معبد بوده (راهب)


مهر سلطنتي سومري


سومريان اقوامي بودند كه طبق اطلاعات تاريخ شناسان حدودشش هزار سال پيش از منطقه تركمنستان فعلي( اسياي ميانه ) به مناطق جنوبي ايران يعني كرانه رودهاي دجله و فرات در عراق تا سواحل خيليج پارس در ايران ايران كوچ كردند ( البته بعضي از باستان شناسان اعتقاد دارند از جيرفت به اين منطقه آمده اند ) و همين جا را سرزمين سومر ناميدند।


دانشمندان جهان معتقدند كه تا به امروز سومريان قديمي ترين تمدن جهان را داشته اند و حدود 36 قرن ق । م مي زيسته اند که 20قرن ق .م ناپديد گشتند . و اموريان ، کاسيان ، آشوريان ، کلوانيان ، آشور ، بابل همه باز مانده شايد سومريان باشند که بعد از سومر پيوسته از بين النهرين حکومت کرده اند و تا زماني هخامنشيان بابل را نيز با عدالت از صحنه محو کردند آخرين تمدن بين النهرين محو گشت، همانطور که آشوريان نيز مقابل ماد و بابل شکست خوردند و بعد از سقوط هخامنشي به دست اسکندر ، هخامنشي بدست اسکندر کبير يا بزرگ تمدن خاور ميانه در نزاع فرو رفت که با آمدن عربها و دين اسلام ديگر چراغ تمدن هاي بزرگ خاموش شد و تا به امروز تمام کشورهايي که اسلام در آنجا وجود دارد هيچ تمدني ندارند و نخواهند داشت । به نظر من ، سومريان از جيرفت به بين النهرين رفتند چرا که ناگهان خانه هاي جيرفت خالي از سکنه شده و سالها يي بعد سومر ظهور کرد .


سومریان در شش هزار سال پيش تمدن پیشرفته وعحيبي پدید آورده بودند !!عجالتا بدرستی روشن نیست که سومریان دقیقا چه زمانی به ایران آمدند ولي بنظر پژوهشگران تاریخ باستان سومریان در 4500 سال پیش از میلاد نخستین تمدن درخشان بشری را در نواحی مذکور پدید آورده و شهرهایی چون اور–اوروک ، ائرئخ ، نیپ پور ، کیش ، لکش ، لرسا که مراکز مهم تمدن بشری آن روز بوده اند را بوجود آورده اند كه اليته دستاوردها و پيشترفتهاي انها همگي برگرفته از اقوام قبلي ايران زمين بود كه سومريان ازآنها اموخته بودند و آن را بسط داده بودند। مانند استفاده از فلز كه در ايران رواج داشت ولي سومريان توانستند از فلزات مشتقات زيادي را استخراج و تبديل كنند و تمدن خود را به عنوان يكي از اولين صنعتگران دنيا معرفي كنند.



از خرابه های شهرهای باستانی سومریان چنین برمی آید که سومریان در حدود 2700 سال پیش از میلاد کتابخانه های شخصی ، مذهبی و دولتی بر پا کرده بودند، مشهور است که کتابخانه « تلو» مجموعه ای متجاوز از 30000 لوحه گلین داشته است ، تمدن سومریان از 3500 سال پیش از میلاد پا گرفت و در عهد طلایی « اور » شکوفا شد । مورخان سومری ثبت تاریخ جاری و باز سازی داستان گذشته شان را آغاز کردند । کهن ترین نظام نگارش شناخته شده « خط میخی » است و اعتبار سومری ها به سبب ابداع این خط و خدمت بزرگ آنها به بشریت است। برای نوشتن از قلم فلزی و تیزی ( به شکل میخ ) استفاده می کردند و بر موادی چون گل نرم، عاج یا چوب می نوشتند। برای این منظور کاتبانی تربیت شده وجود داشتند و پس از نوشتن گل نرم را می پختند تا سخت شود قطعات گل پخته به صورت لوحه ، نخستین کتابهایی است که تا کنون کشف کرده اند । چون لوحه هایی ابزار ثبت اطلاعات تجاری ، آثار مذهبی شامل دعا ها ، مناسک، علائم جادویی، افسانه های مقدس و حکایات و روایات قومی و ملی بودند. می بینیم که برای این لوحه ادبیات ، اندیشه های اجتماعی، سیاسی و فلسفی خود را حفظ کرده اند و در میان مواد حفاری شده از خرابه های شهرهای باستانی سومری لوحه هایی وجود دارد که قطعات ادبی هزاران سال کهنتر از ایلیاد در آنها نقش بسته است. سو مریان کهنترین ادبیات شناخته شده انسان را تدوین کردند( موکهر جی،1375،ص81) از تمامی متونی که بر گل یا مواد مناسب نگاشته است و تاکنون به دست آمده در میابییم که 95 در صد این متون به امر بازرگانی ، اداری و حقوقی ارتباط دارند . فرهنگ سومری برای مدتی بیش از 1500 سال یعنی از نیمه هزاره چهارم تا آغاز هزاره دوم پیش از میلاد بر سرزمین« رافدین» سیطره داشت. در ازای این تاریخ ، نویسندگان سومری توانستند شمار بسیاری از متون را در مو ضوعات مختلف و در نسخه های متعدد به نگارش در آورند . برخی از افسانه های رایج مانند داستان « دلاور ناکام گیلگمشن » در نسخ های فراوان و روایت های گوناگون به جا مانده است .(استیویچ1373ص26) . سومریان این گل نوشته ها را در معابد یا کاخهای سلطنتی یا مدارس حفظ می کردند.در حقیقت سومریان نخستین کسانی بودند که این دستاوردها را به این هدف روشن یعنی حفظ آن برای نسلهای آینده ثبت کردند. به عبارت دیگر سومریا ن کسانی بودند که به کتاب نقشی اختصاص دادند که تا به امروز با آن در ارتباط است . بدین معنا که دستاوردهای فرهنگی و فناوری انسان را پاس دارد و پاسخگوی اهداف قانونی و آموزشی و دیگر نیازهای روزانه او باشد.


مجسمه اي از زنان سومري





بخشي از ديوار هاي كاخهاي سومري


كشف فلز - اختراع خط ميخي - استفاده از غذاي گرم - كشاورزي - زبان - استفاده از مشتقات فلز - كتاب نويسي و داشتان نويسي - ستاره شناسي - پزشكي و جراحي - اجراي قوانين اساسي و محلي در كشور سومر - حقوق قضايي و اجتماعي از كارهايي است كه در زمان سومريان در ايران رواج داشته است।( اطلاعات بيشتر د رمورد سومر را در كتابم در حال نوشتم هستم)

سومریان در اواخر دوران حاکمیت خویش نسبت به اقوام تابع خود ستم پیشه ساختند । این ستمگری ها لشکر کشی هایی را ضروری می ساخت . این لشکر کشی ها نیز موجب هجوم ایلامیان شد . سرانجام ایلامیان یکی از شاهان سومر را به اسارت گرفته و به شوش بردند . در 2280 ق.م " کودورنان خوندی " پادشاه شهر سومر " اور" را تصرف و غارت نمود و بدین حاکیمت سومریان را منقرض ساخته و " ننه " رب النوع آنان را به عنوان غنیمت به ایلام برد . سومریان برای مدت 60 سال بصورت بخشی از سرزمین ایلام درآمد ، لیکن در 2239 ق.م بار دیگر سلاله ی سومری قدرت را بدست گرفت . ولی این بار "ریم سین " شاه ایلام در 2115 ق.م بصورت نهایی حاکمیت سومریان را منقرض ساخت .

گيل گميش

یکی از برجسته ترین و قدیمی ترین ادبیات اساطیری بر جاي مانده از دوران باستان، افسانه حماسي میان رودان (بین النهرین) "گیل گمش" می باشد که شاهکاری برجای مانده از تمدن سومر است. شواهد تاریخی گواه بر این است که گیل گمش پنجمین شاه اوروک و پسر لوگالباندا بود که پس از توفان نوح بالغ بر ۱۲۵ سال بر قوم سومر حکمرانی کرد. عمر اين حماسه به چهار هزار سال می رسد و کامل ترین متن آن متنی است که بر 12 لوح گلي نگاشته و در کوره پخته بودند.



مجسمه گيل گميش پادشاه سومر كه در موزه لور پاريس است


این مجموعه به صورت شعر است که با کاوش در بقایای کتابخانه آشوربنیپال پادشاه آشور به دست آمد. هریک از این دوازده لوح یا دوازده سرود شامل شش ستون است در سیصد سطر، البته به غير از آخرین لوح که به آن مجموعه افزوده شده و به شكلي كاملاً نمايان از یازده لوح قبلی کوتاه تر است.اين افسانه به ما مي گويد كه گیل گمش پادشاهی سختگير و در همان حال پهلوان و جوامرد بود. او که موجودي نیمه‌آسمانی است دوسوم وجودش از خدايان و یک ‌سومش انسانی است. حماسه با يادآوري کارها و پیروزی‌های گیل گمش آغاز می‌شود به گونه‌ای که او را مردی بزرگ در عرصه دانش و خرد معرفی می‌کند. از جمله اين كه او می‌تواند توفان و قحطي را پیش‌بینی کند. مرگ دوست صمیمی‌اش اِنکیدو او را بسیار منقلب مي كند و او را از مرگ و نابودي مي هراساند و گیل گمش براي جستجوي جاودانگی به سفری طولانی و توان فرسا مي رود، سپس خسته و درمانده بازمی‌گردد و شرح رنج‌ها و جنگهايي را که کرده بر گل‌نوشته‌ هايي ثبت می‌کند.با مطالعه این افسانه در می یابیم آنچه که بشر امروز می جوید، پیشینیان او در قالب آرزوهای دست نیافتنی خود رقم زده اند و آرزوهای بشر که از نخستین روزهای آفرینش و حیات او بر این کره خاکی شکل گرفته است، همچنان به قوت خود باقی است. کوشش خستگی ناپذیر گیل گمش برای دست یافتن به راز زندگی جاویدان و رسیدن او به دروازه ی تاریکی، گفت و گو با دروازه بانان و به راه افتادن در دره های تاریکی همگی نشانه هایی از این آرزوی دیرین هستند.اگر در داستان حماسی گيل گمش با فناپذيري انسان و جستجوهاي او براي يافتن راز جاودانگي رو به رو می شویم، در دنیای معاصر نیز با تلاش خستگی ناپذیر دانشمندان علم ژنتیک و پزشکان برای افزایش طول عمر انسان و غلبه بر بیماری هایی مانند سرطان که از عمر انسان می کاهند سر و کار داریم. قهرمان حماسه گيلگمش انسان نیست بلكه خدايان طبيعت اند که در ظاهر انسانی پديدار شده اند. در دنیای مدرن نیز با دانشمندانی رو به رو می شویم که با دستیابی به ژن ها و درونی ترین بخش های سلول به کارهايی خدای گونه دست می زنند.












پویا منصفی

اشنایی با دکتر پویا منصفی
پویا منصفی متولد امرداد ۱۳۵۶ در تهران - دارای مدرک لیسانس - کارشناسی از دانشگاه باستان شناسی ازاد زنجان واحد ابهر – خرمدره است  - فوق لیسانس حقوق جزایی و دکترای حقوق بین الملل و DBA در جرم شناسی از دانشگاه ملی ونزوئلا دارد در از سال ۲۰۰۱ خارج از ایران زندگی می کند  .سال ۲۰۰۶ در دانشگاه ازاد واحد امارات متحده در دبی به عنوان استاد میهمان تاریخ معماری تدریس می کرد . با ناشنال جغرافی همکاری دارد و در کشور ونزوئلا در جرم شناسی و قوانین بین الملل به عنوان استاد میهمان تدریس می کند . به ۴ زبان انگلیسی ، فارسی ، اسپانیایی و عربی اشنایی دارد . و 9 سال در زمینه میراث فرهنگی و تاریخ ایران فعالیت رسمی نموده است . به اکثر کشورهای اسیایی سفر کرده و کتابی در زمینه خط و زبان اسیا در دست تالیف دارد .

ارتباط با من 👇👇👇







Twitter: @pooyamt
email: dr.monsefi@mail.com