۱۳۸۷ آذر ۲, شنبه

داستان جعلي موميايي دختر خشايار شاه هخامنشي و نگاهي گذرا به تاريخچه موميايي در ايران نوشته پویا منصفی



مقاله زير تحليل و تفسيري است بر پيدا شدن مويايي "رود گونه " دختر خشايار شاه كه از نظر باستان شناسان ايراني و خارجي يكبار اصالت و واقعي بودن آن تائيد شد و براي بار دوم جعلي بودن آن اعلام گرديد ؟؟!! براي صحت و تائيد اين مساله با يكديگر بررسي مي كنيم :



متن A نوشته لوحه ای طلایی بر سینه مومیایی
حرف نویسی متنA
a-d-m : du-x-t : x- 1-
sh-a-y-a-r-sh-a : x-sh- 2-
a-y-a-th-i-y-a : v- 3-
z-a-r-g : a-mi-y : a-d-m 4-
ru-du-gu-u-n : a-mi-y : 5-
ترجمه:"من دختر خشایارشا هستم، شاه بزرگ،من رودوگونه هستم"


موميايي چيست ؟؟

مومیایی در مصر قدیم متداول بود. مومیایی به

جسد مرده ای می گویند که به شیوه ای خاص از

آن طوری نگه داری شود که هرگز نپوسد. واژه ی

مومیایی از زبان عربی آمده است ومعنایش: «جسدی

است که به وسیله ی موم یا قیر نگه داریشده است»


گزارش رسانه اي كشف موميايي دختر خشايار شاه :

در 26 اکتبر سال 2000 میلادی رسانه ها اعلام کردند، مومیایی ارزشمندی مربوط به یکی از شاهزادگان ایران باستان از قاچاقچیان عتیقه کشف شده و در حال حاضر در موزه ملی پاکستان در کراچی قرار دارد.آن چه که خود من در اخبار سراسری دیدم شگفت آور و هیجان انگیز بود.مومیایی در تابوتی چوبی قرار داشت که خطوط میخی بر تابوت و پوشش سنگی مومیایی دیده می شد ونقش انسان بالدار و درخت سرو که همانند حجاریهای تخت جمشید بر تابوت کنده شده بود شکی باقی نمی گذاشت که با اثری بی همتا از دوره هخامنشی مواجه هستیم.در مورد محل کشف این مومیایی گمانه زنیهایی مطرح شد.بلوچستان پاکستان،استان بامیان یا نیمروز افغانستان یا حتی همدان ایران نقاطی بودند که احتمال داشت مومیایی از آنجا به دست قاچاقچیان افتاده باشد و علت کشمکش دولتهای ایران و پاکستان و رژیم طالبان بر سر این مومیایی به همین دلیل بود.چهار کتیبه بر پیکره مومیایی و تابوت او وجود داشت که با ترجمه آنها نشان داده شد مومیایی متعلق به رودوگونه دختر خشایارشا شاهنشاه هخامنشی است.اما......
جنایتی انسانی و علمی
با بررسی بیشتر کارشناسان روشن شد کتیبه های فارسی باستان مومیایی و تابوتش اشتباهات املایی و دستوری دارد که با نمونه های هخامنشی و ضوابط زبانشناسی آن همگون نیست.از طرفی نقش انسان بالدار(یا به عقیده برخی اهورامزدا)ودرختان سرو کنده شده بر تابوت با نمونه های باستانی ناهمانندیهایی را نشان میداد.رودیگر اشمیت متخصص برجسته زبانهای ایرانی مقاله ارزشمندی درباره کتیبه های این مومیایی نوشته و به روشنی نشان داده است متون توسط کسانی که به فارسی باستان و تاریخ هخامنشی آشنایی نسبی داشته اند جعل شده و به تبع آن خود مومیایی هم جعلی است.عنوان کامل این مقاله که در شماره اول مجله بین المللی مطالعات ایرانی-نامه ایران باستان به چاپ رسیده است بدین شرح است:
A Further Spurious Inscription in Old Persian Writing:The Mummy of Rhodogoune


نجموعه تحقيقات اينجانب از يافته ها و گزارشهاي باستان شناسي از اصالت مويايي دختر خشايارشاه هخامنشي :

در تمام دوراني كه درس مي خوانديم و از حضور اساتيد علم و دانش تاريخ بهره مي جستيم هميشه به اين نكته بر مي خورديم كه ما در اين هيچ سندي مبني بر موميايي كردن اجساد نداشتيم و نداريم . بطور كلي ما در فرهنگ ايران و تاريخ كفن و دفن در ايران با توجه به عقايد زرتشتي و مهري ( مكتب ميترائيسم ) هيچگونه تائيد و عقيده اي مبني بر موميايي كردن اجساد وجود نداشته است . پس پيدا شدن يك موميايي در ابتدا ، تمام معادلات و اكتشافات گذشته را باطل مي كرد...البته اين مسائله در علم باستانشناسي هميشه امكان پذير است...يعني به كشف يك اسكلت يا يك اثر تاريخي در جنوب ايران مي تواند تمام فرضيه ها را در بقيه نقاط ايران بهم بزند....بنايراين اين نكته اولين موردي بود كه شك همگان را بر مي انگيخت !!!؟!!؟

براي همين نكته بود كه وقتي باستانشناسان در مرتبه اول اصالت اين موميايي را تائيد كردنند همه تعجب كرده و شگفت زده شدند ....

بهر حال به دلايلي كه در زير نوشته شده ، كه مخلوطي از تحقيقات خودم و گفته هاي اساتيدي چون پروفسور منوئچهر ستوده استاد عزيز و پدر بزرگوارم مي باشد بر گرفته شده است :

خود شخص بنده قبل از كشف اين موميايي در موزه مردم شناسي اردبيل ( حمام سنتي آقا نقي )كه براي بازديد از يك محموله كشف شده اشياي تاريخي قاچاق شده و منجبر به بازداشت يك گروه بزرگ قاچاق اشياي تاريخي گرديد رفته بودم ... در انبار آنجا به اشياي جالبي برخوردم . . اما چيزي كه در بدو ورود نظر همه را جلب مي كرد يك تابوت سياه بود ؟!!؟ فورا" به نزديك آن رفتم و در داخل آن جسد سياه و قهوه اي زني را ديدم با كمي دقت معلوم بود از گچ و مواد مصنوعي درست شده است .اطراف آن با سنگهاي رنگي ( شبيه به قيمتي ) تزئين شده بود !!!؟؟ اما اينقدر رنگ و تراشهاي اين جواهرات تقلبي مسخره بود كه من فكر كردم اين كار يك نوع شبيه سازي است كه براي نمايش دادن در موزه و يا توسط دانشجويان بازسازي شده و ربطي به محموله كشف شده از قاچاقچيان ندارد ، ولي وقتي متوجه شدم كه قرار بوده اين تابوت چند ميليون تومان در يك قرار ملاقات به فروش برسد از تعجب شاخ در آوردم !! بهر حال از اين تابوت خنده دار گذشتم و سريع به دنبال بقيه اشياء رفتم....خلاصه اينكه در كل اين اشياي بدست آمده حدود 6 تا 7 قطعه واقعي بود و همگي جعلي و تقلبي بودند...تمام اين محموله در برنامه فروش قاچاقچيان به يك مالخر كه به دنبال اشياي تاريخي به استان اردبيل آمده بود كشف شده بود...غافل از اينكه همگي جعلي است....اين موميايي در آن زمان ضمن اينكه خنده من را بر آورد ، پيش خودم گفتم اين بابا مالخره چرا با يك متخصص چهار كلام مشورت نكرده تا اين كلاه سرش نره چون واقعا" از اين مسخره تر نمي شد...و پيش خود فكر كردم كه قبلا" قاچاقچيان اگر چيز تقلبي مي فروختند ، حداقل به عقل انسان مي گنجيد ولي الان موميايي به اين بد ريختي و تابلويي ديگه نو بره ؟؟!!؟

شما در عكسي كه خبر نگاران از دختر خشايار شاه مي بينيد دقيقا" اولين چيزي را نظر انسان را جلب مي كند سنگهاي به اصطلاح قيمتي با اون رنگهاي مسخره و تراشهاي حرفه اي بر روي آن است مانند تراش صدفي با برليان ؟؟!!!؟ خنده من از آنجاست كه ما اصلا" در زمان هخامنشيان چنين تراشهايي بر روي جواهرات نداشتيم و باز هم مسخره اينكه اين سنگهاي اتمي كه با مواد شيميايي درست شده كه رنگشان سبز پر رنگ كه هيچ شباهتي به زمرد نداره و اين رنگهاي صورتي مسخره و شفاف مال كدوم معدن است ؟؟!!! خلاصه من كه از اين مسخره تر نديده بودم .

مورد دوم :

همانطور كه در بالا گفتم مراسم مرگ در اقوام گذشته ايرانيان داراي جايگاه خاصي بوده ، به طوري كه براي مردگان مراسمهاي بزرگي و جايگاه هاي خاصي در نظر گرفته مي شده است . در تمام عقايد ايران باستان ما به چندين گونه مراسم كفن ودفن بر مي خوريم كه همگي ريشه در عقايد مردم ايران باستان مبني بر زندگي بعد از مرگ و بازگشت دوباره انسان به سوي پروردگار بوده است .البته اينگونه مراسم همگي از مكتب " مهر" كه از نظر باستانشناسي اولين دين مردمان آسيا و خاورميانه بوده است سرچشمه گرفته است. جالب است بدانيد به عقيده باستان شناسان بقيه اديان و مكاتب دنيا صد در صد از دين و آئين مهر بطور عملي يا تئوري الهام گرفته اند ،، ايرانيان به خاطر عقايد ديني موجود در دين مهر و زرتشت و اعتقاد اينكه بايد انسان به دنياي ديگري برود ونبايد در جايي دگر اسير باشد و به سوي خدا خواهد بازگشت در امپراطوري و قلمرو ايران باستان ما هيچگونه دفني به شكل موميايي نداشتيم؛بنابراين از نظر باستانشناسي و علوم تاريخي اجتماعي وجود موميايي در ايران يك فرضيه است كه در صورتي كه در جايي پيدا شود و اثبات گردد كه متعلق به اقوام ايراني است ،مي توان عقايد و نظرات جديد تري اعلام نمود. ...

توضيح مهم در مورد موميايي طبيعي و ناخواسته در سرزمين ايران :

موميايي كه در زير مشاهده مي كنيد يك جسد موميايي شده طبيعي مرد نمكي كشف شده در معدن نمك زنجان مي باشد كه در حدود دو هزار سال پيش بر اثر فرو ريختن معدن نمك جان سپرده و بخاطر وجود فسفات ، نمك و شرايط كمبود هوا و عدم وجود باكتري بخاطر مواد موثر تقريبا" سالم مانده است..


تصوير زير يك موميايي انسان( يا بچه ) كوتوله كشف شده در كرمان( منطقه باستاني شهداد) است كه بدون دخالت انسان و ابزار مخصوص موميايي كردن بخاطر شرايط جوي و محيط خاك تبديل به موميايي شده و نشانگر عقايد مردم منطقه و يا اثبات وجود عقايد مصري در ايران باستان نمي باشد
همانطور كه گفته شد ما در ايران به طور رسمي مراسم دفني به شكل موميايي نداشتيم ، اما اين بدين معنا نيست كه موميايي يا چيزهايي شبيه به آن در ايران كشف يا ديده نشده باشد ، اما بايد بدانيم كه موميايي هايي كه در غار نمكي زنجان ( مردان نمكي ) و يا موميايي بعضي از موجودات مانند گربه در منطقه چغازنبيل ، و يا موميايي انسانهاي كوتوله در منطقه كرمان و يا نوعي موجودات موميايي شده در غار ويس نياسر كاشان همگي يا بطور اتفاقي تبديل به موميايي شدند ( اشاره به مردان نمكي ) و يا مانند بعضي ها در غار هاي پر رسوب ايران تبديل به آهك شدند و يا دلايلي ديگر كه حتما" بطور كامل در مورد موميايي ها مقاله اي خواهم نوشت .



مورد سوم :
همانطور كه در بالا گفته شده غلط املايي در حروف نوشته شده ميخي و علامتهاي روي آن مانند غير همگون بودن علامت فروهر در كنار سرو به وضوح ديده مي شود . جالب است بدانيد امروزه خط ميخي كه بر سه نوع مي باشد كاملا" الفباي آن كشف و نوشته شده و قابل دسترسي است .( ميخي هخامنشي . ميخي ايلامي . ميخي باستاني )

مورد سوم كه توسط هيئت باستانشناسي ايران اعلام گرديد :

دزدان و جاعلان اين اثر ، برعكس چند مورد موميايي قبلي آمده بودند از جسد واقعي انسان استفاده كرده بودند... اما امروز علم باستانشناسي همانطور كه در مقاله مربوط به باستانشناسي نوشته ام انقدر پيشترفت كرده كه مي تواند زمان مرگ انسان را به طور تقريبا"
قطعي با ضريب اشتباه پايين مشخص كند
..بنابراين در مرتبه دوم كه باستانشناسان ايراني توانستند اين موميايي جعلي را دقيق بررسي كنند متوجه شدند از مرگ اين دختر روستايي بدبخت كه بر اثر يك بيماري عفوني مرده فقط حدود شش ماه مي گذرد. بنابراين با تشريح جسد باستانشناسان به لوازي كه براي موميايي كردن اين دختر استفاده شده بود بر خوردند كه هيگونه ارتباطي با روشهاي موميايي در آن زمان در مناطق مصر و يونان نداشته است... مانند حصير مسخره اي كه داخل جسد بود و موادي كه براي جلوگيري از فساد آن استفاده كرده بودند..

مورد آخر :

حروف هخامنشي با وسيله اي مانند ميخ كنده مي شد..از اين جها هم به آن ميخي م يگويند . شكل و ظاهر اين كند و كاري طوري ايت كه كسي كه مدت كوتاهي با اين نوشته ها سر و كار داشته نقش آن در زهنش مي ماند ،، نوشته هاي روي تابوت و اطراف موميايي آنقدر ناقص و بد بود كه معلوم بود اين نوع كار در شاءن دختر يك شاه مانند خشايار شاه كه كانال سوئز را كنده بوده نبوده است....
اين مورد كه اين موميايي در ابتدا مورد تائيد قرار گرفت بخاطر اين بود كه باستانشناسان نمي توانستند با توجه به حضور مقامات طالبان و نظاميان پاكستاني كه همگي خود را صاحب اين موميايي مي دانستند بسيار سخت بود كه باستانشناسان بتوانند تحقيقات دقيق انجام بدهند...بنابراين با ديدن ظاهري جسد و ترجمه متن ميخي اعلام گردند كه بله اين اثر دختر خشايار شاه " امكان دارد باشد "....اما پس از اعلام و درخواست يونسكو و درخواست سازمان باستانشناسان سازمان ملل در مرحله دوم گروه هاي باستانشناسي منجمله باستانشناسان ايراني توانستند بر روي اين اثر تحقيقات علمي انجام داده كه منجبر به رد شدن اصالت اين اثر گرديد.

اين نوع اقدامات يك نوع جنايت عليه بشريت است و باستانشناسان در خواست حكم اعدام براي مصوبين اين كارها را دارند.

پویا منصفی