۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

براي آنهائي که نميدانند چرا پرچم ايران شير و خورشيد دارد و باید داشته باشد



شيروخورشيد، نشان ملي ايرانيان
اين نوشته به روح فروهرِ صمدخان ممتاز السلطنه، وزير مختار ايران كه توانست با كوشش هاي پيگيرش در كنفرانس ژنوِ سال 1284 خورشيدي، در كنار صليب سرخ، نشان شيروخورشيد سرخ ايران را به تصويب برساند، پيشكش مي شود



-----------------------------------------
لطفا" چه مخالف شیر خورشید هستید و چه موفق ، چه ضد سلطنت هستید و چه جمهوری خواه و چه ملی مذهبی ، مطالب زیر را با دقت بخوانید و توجه داشته باشید که هویت ملی و ایرانی در هر صورت باید حفظ شود .... چرا ؟ چون هویت ملی ، شناسنامه انسان است و هویت مذهبی نه...چون هویت ملی ریشه در تاریخ دارد ولی هویت مذهبی مربوط به شما و نهایتا" به پدر گرامی شما می رسد...پس هویت ملی متعلق به یک ملت از گذشته تا حال است و هویت مذهبی متعلق به شخص و نهایتا" خانواده وی می باشد


ما نمی تواینم ،کورش کبیر را منکر بشویم چون او مثلا" مسلمان نبوده....و چون من مسلمانم هر چی مربوط به غیر مسلمانها را که حداقل هزاران سال قبلتر از اسلام تاریخ دارد را منکر بشویم । بطور کلی اگر برای شما هویت مذهبی مهمتر از هویت ملی است ، همین الان از این وب لاگ خارج شوید چون به نظر من و اساتید تاریخ کسی که به ریشه و شناسنامه خود اهمیت نمی ده و می گوید که فلان امام پس چی؟؟ اون درست تر می گه॥از نظر من از لای بته به عمل اماده و حرامزاده است !؟!؟


مجسمه شیر سنگی ایرانی در موزه لور پاریس

این مجسمه در سر در ورودی شهر ها در زمان قبل از اسلام نصب می شد و طلسمی بود در برابر هجوم بیگانگان


متاسفانه دو گروه بدون جهت با آنچه در زمان پهلوی مورد استفاده قرار می گرفت مخالفند...یکی گروه های مذهبی تندرو و طالبانی مانند برادران منحوس بسیجی و دیگر افراد کم سواد و بی اطلاع جامعه که کورکورانه به قول خودشان هرچی حاج اقا بگه رو قبول می کنند...چون اعتقاد داردند حاج اقا کرامات داره و حرفهایی که می زنه از عالم غیب به او ارسال می شود !!

خانواده پهلوی کورش کبیر رو دوست داشتند ، اقایون ضد کورش هستند.... و در کتاب تاریخ مدرسه از او چهره بی رحم و خونخوار می سازند ( در عجبم که هیچ ملیتی با خود و فرهنگ خود چنین کاری نمی کند )



سکه طلا با نقش شیر و خورشید که نماد مهر و گرمای زمین و خداوند است
محمد رضا شاه، به خود لقب شاه داده بود و حالا همه با شاه هنشاهی بد هستند و ३००० سال حکومت پر افتخار رو زیر سوال می برند؟!




حکومت پهلوی به ادیان زرتشتی و یهودی احترام می گذاشت ، دوستان نادان ما با انها بد هستند...

علامت حکومت پهلوی شیر بود ، حالا شیر شده حیوان نجس و کافر و مشرک !؟...


تخت حمشید...شیر دست اموز که هخامنشیان انها را رام می کردند و برای نگهبانی از حمله گاوها در مزارع کشاورزی می بستند ونیز نشانی از جنگ خوبی بر علیه بدی دارد...شیر نشان خوبی و سلامتیست و گاو نشانه ویرانی و تخریب

به جای صلوات همه هورا می کشیدند و دست می زنند ، حالا این کار در هنگام سخنرانی کفر محض است!!




بخشی از دیوار کاخ های شوش - ایلام باستان در موزه لور پاریش با قدمت چهار هزار سال

خلاصه داستان غریبی است و جای بسی تفکر دارد ، ولی باید بدانید که شیر نمادی چهار هزار ساله در فرهنگ ایران و به دلایلی باید نماد ایران باشد نه یه علامتی که مخصوص یک فرقه هندی است که شبیه به الله نوشته شده و ما باید آن را به عنوان نماد هویت کشور خودمان معرفی کنیم و این درحالی است که نیمی از جمعیت ایران معنی آن را نمی دانند و به یه نام دیگری نوسته شده که در فرهنگ ما ایرانی ها نیست .... تازه اگر قرار بود نام خداوند بر روی پرچم باشد می توانست به زبان امروزی ومادری کشورمان باشد که چند هزار سال سابقه هویت فرهنگی دارد و ریشه و مادر اکثر زبانهای دنیا است !!




دلایلی مهمی وجود دارد که اولا" شیر علامتی ایرانیست و سمبل نام ایران است ।


دلایل فرهنگی - تاریخی - ملی - مذهبی - عقید تی - اجتماعی - قومی


اما نام خداوند آن هم به زبان عربی واقعا" ، بدون هیچ تعصب مذهبی شایسته پرچم ایران نیست،


...روزی استادی می گفت وقتی ما صد ها گونه غالب شعری داریم ، و می توانیم از ان غالبهای دیگری تولید و اختراع کنیم نباید دنبال اشعار نو و ادبیات اروپایی برویم.....


این عکسو من خودم از یک ماشین سیک هندی گرفتم که دقیقا" ارم پرچم ما از روی اون تقلید شده

و حالا وقتی ما صد ها وهزاران نماد در فرهنگ و ریشه این کشور با تمدن ده هزار سال داریم...باید از تمدن عربها که فقط هزار سال تاریخ دارند و بقیه ان را خودشان جاهلیت می نامند برویم؟؟!! واقعا" تفو بر تو ای چرخ گردن....تفو.......






دلایل زیر در حد سواد بنده است که برایتان توضیح می دهم...شاید شما را نیز به تفکر وا دارد :

० । پرچم در تمام دنیا طبق منشور سازمان ملل و چیزی که از زمان بوجود امدن کشورها در دنیا بوده (( نماد هویت تاریخی و اجتماعی یک ملت است نه نماد مذهب یک کشور )) تمام کشورهای دنیا علامتی که وسط پرچشمان است و رنگهای آن طبق همین رسم تاریخی و اجتماعی طراحی شده است ।



در مورد اعراب که پرچمشان لا اله الله است باید عرض کنم که اعراب جز هویت اسلامی که به ان افتخار می کنند تاریخ درخشانی که به ان افتخار کنند ندارند و در کشور انها به خاطر جعرافیای زندگیشان نه نمادی و نه هنری و نه فرهنگی وجود داشته که از ان تبعیت کنند و بنابراین نام چیز و یا کسی را روی پرچمشان می نویسند که همه چیز به انها داده است।






اگر اعراب نام خدا ی را بر پرچم می نویسند بخاطر این است که مردم آن کشور همه گی مسلمانند و به ان خدا و نام و عقیده اعتقاد دارند...نه در کشوری که درصد زیادی مسیحی ایرانی الاصل در ان زندگی می کنند و نه در کشوری که تعداد زیادی زرتشتی دارد و یا کلیمی دارد و یا مذاهبی دیگری که در کوشه و کنار پراکنده اند و نام الله با انها غریبه است و اعتقادی به ان ندارند...پس حقوق انها چی؟؟ انها هم ایرانیند...انها هم مال این خاک و زمیننند....زرتشتیان حقشان بر این خالک بیشتر است...چون قدیمی ترند....پس اونی که دین رو قبول نداره چی...چرا باید زیر پرچی برود که متعلق به عقیده یک گروه و تعدادی از هم وطنانش است...برای همین است که پرچم را از نشان های ملی و تارخی استفاده می کنند تا شامل تمام افراد جامعه بشود।






२- فرهنگ ایرانی یک فرهنگ سمبلیک است...یعنی در هیچ جای دنیا به اون چیزهایی که ما عقیده داریم عقیده نداریم...ما در فرهنگمون با سمبلها کار داریم و این سمبلها وارد دین و رسوم و همه زندگی ما شده است...پشت سر مرده حرف نزنیم و یا شب جارو نکینم یا اب جوش رو یخ نریزیم و یا گنجشک و قناری تو خونه نگه داریم و یا علامت های مخصوص برای دور کردن بدی چشم با خودمون حمل کنیم....همه اینها همین سمبل است....



شیر در ایران نشانه قدرت و بزرگی بوده است....شیر در ایران معنی دور کردن بدی ها رو می دهد و نگهبان مرز و بوم است....شیر سنگی در همدان یکی از طلسمهایی است که در سر در دروازه شهر در سه هزار سال ÷یش نصب شده بود و شهر را نگهبانی می داد॥از دشمن॥از مریضی....هنوز مردم همدان برای باز شدن بخت دخترها به این شیر سنگی ३ هزار ساله چیز می چسبانند و نذر و نیاز می کنند...هنوز بچه ای که به دنیا امده را کنار اسن شیر می برند....

. عجب بازي اي مي كند اين تاريخ!
درست، يكسد سالِ پيش بود كه ارباب كيخسرو شاهرخ، نماينده ي زرتشتي مجلس شوراي ملي، براي پشتيباني از درفش سه رنگِ شيروخورشيد نشان ايران، مجبور شد براي به دست آوردن راي نمايندگان مجلس و راضي كردن برخي از نمايندگان مذهبي، از هر كدام از نمادهاي روي درفش ملي ايران، تعبيري مذهبي نمايد.
سد سال گذشت و امروز، نماينده ي ديگر زرتشتيان در مجلس شورا اين بار نه ملي بلكه اسلامي _ دكتر كورش نيكنام _ باز از نشان شيروخورشيد سخن گفت و خواهان بازگشتِ مجسمه هاي شيروخورشيد بر سردرِ باغ ملي شد و حداد عادل _رئيس مجلس_ نيز آن را منوط به نظر مردم كرد!
2. شوربختانه چندي است، تعدادي از همكاران روزنامه نگار كه هيچ شناختي درباره ي پيشينه ي اين درفش ملي ندارند، با قلم فرسايي مي كوشند درون مايه كاملاً ملي اين پرچم را از آن بگيرند و رنگ و لعابي مذهبي به آن بزنند و با خندستاني كه به راه انداختند گروهي را نيز سوار بر اين موج كنند...


شیر در ادبیات ما نشان قدرت - سلامت و جاودانگی است ...در تصاویر تخت جمشید نبرد شیر با گاو دیده می شود . نبرد خوبی با بدی و یا بر سر گور افراد بزرگ و قدرتمند شیر سنگی می گذاشتند مانند تصویر زیر و یا بر روی دیوار های کاخ شاهی تصویر شیر می کشیدند و برای شاه ارزوی قدرت و عمر جاوید می کردند....ماه امرداد در ماه های سال با علامت شیر نشان داده شده که به اشتیباه مرداد می گویند..مرداد یعنی جاودانگی و قدرت....مجسمه شیر به نشان قدرت برای سر در دروازه ها استفاده می شده است

جام کلاردشت با دسته شیر که جهت برکت و سلامتی گذاشته شده با قدمت چهار هزار سال

دیوار کاخ شوش خوزستان که در موزه لور پاریس است متعلق به قوم ایلام

قبرهای شیر نشان در نقاط مختلف ایران موجود است। قبر فوق در منطقه لرستان است و شخصی که از دنیا رفته انسان دلیری بوده است.

نبرد شیر با گاو در تخت جمشید با قدمت دوهزار سال متعلق به قوم اریا


جالب است بدانید ما در ایران به غیر از یوز پلنگ در ایران شیر نیز داشتیم که اخرین نسل انها در زمان قاجار عکس برداری شده است...شیر بیشه ایران که در نواحی یزد وکرمان زندگی می کرده است...مانند ببر در مازندران بوده و مانند شیر ایرانی که تعداد کمی از ان در هند دیده شده نسل ان منقرض کشته است...داستانهای شاهنامه همراه با این شیرها تعریف شده و سکه های دوران مختلف با نشان شیر ضرب می شدند و ربطی به محمد رضا پهلوی ندارد.....شیر برای خانواده نشان سلامتی نیز بوده است و همیشه مادران به فرزندانشان توصیه می کردند که مانند شیر قوی باش...در اشعار شاعران ÷ارسی نیز از این سمبل به جای قدرت و سلامت زیاد استفاده شده که این ربطی به خاصیت خود حیوان شیر ندارد॥چون شیر در طبیعت حیوان قدرتمندی زیاد به حساب نمی اید و جهت اطلاع شما دو عدد کفتار وحشی یک شیر را می توانند بکشند ، فقط شیر سمبل قدرت است و در قصه های قدیمی سلطان جنگل است که دلیلش رو هم کسی نمی دونه.....؟؟!؟

ما حتی به واسطه اینکه شهری را قدرتمند بدانیم لقب شیر به ان اضافه می کردیم : مانند شیر تپه ، یا جوان شیر....ویا اسامی افراد را در دوران قبل و بعد از اسلام با ÷سوند شیر می گذاشتیم و یک نوع داشتن شگون بر روی شیر اعتقاد داشتیم...مانند ارد شیر - نرد شیر....و یا شیر مراد....شیر علی....و غیره...


نشان شيروخورشيد يك نشان ملي است و بس!





تصویر زیر ، برگه ي ارزشمندي كه از سده ي چهارم پيش از زايش مسيح (2400 سال پيش) و در موزه ي آرميتاژ لنين گراد (سن پطرزبورگ) نگهداري مي شود.


اين برگه خشايارشا يا اردشير دوم را در حال نيايش و ستايش اناهيتا كه سوار بر شير است نشان مي دهد. به خورشيدي كه بر پشت اوست بنگريد."
با نگرش به اين كه خورشيد نماد ميترا و ميترائيسم، كيش بسيار كهن نياكانمان بوده است. پس از تازش تازيان به ايران، از يكسو چون پدران و مادران ما دلبستگي ديرينه به مهر و خورشيد داشتند و از سويي ديگر، نقشِ تنديس آدمي و آنهم ايزدي كه نماد كيشِ ديگري غير از اسلام بود، بر روي پرچم ناروا شناخته مي شد، به جاي تنديس ميترا نماد او را كه گرده ي خورشيد بود بر پشت شير سوار كردند و نشان شيروخورشيد از آن هنگام دوباره پديد آمد و بر روي پرچم ها رفت.
3. ايرانيان بايد گام به گام براي بازگشت شيروخورشيد اين نماد ملي سرزمينمان تلاش كنند.
نخست تنديس هاي شير و خورشيد مانند نمونه ي باغ ملي را سرجايِ خود برگردانند، در گام بعدي شيرو خورشيد سرخ، جاي هلال احمر عثماني را كه بودنِ آن توهيني بزرگ به هويت ايراني است، بگيرد و در گام سوم شيرو خورشيد بر درفش ملي ايران جاي گيرد.
براي تحقق اين سه گام بايد از همه ي نيرو و توانايي هاي خود بهره بريم.
* بهترين كتابي كه تاكنون درباره ي پيشينه ي شيروخورشيد نوشته شده است، كتاب گرانسنگ دکتر ناصر انقطاع است كه اين سند نيز برگرفته از آن كتاب است.