۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

آشنايي با زرتشتيان و دين زرتشت

ايرانيان و زرتشتيان ، آتش پرست نيستند و نبوده اند ، ايرانيان اهورامزادا را مي پرستند كه به زبان اوستايي به معني بزرگترين داناي همه كس و همه چيز است و يكتا نيز مي باشد।آتش نمادي از قدرت ، خورشيد تابنده ؛ پاك ترين عنصر جهان ، روشني آسمان و زمين مي باشد كه از ويژگيهاي پرورگار و صفات خداوند مي باشد . لذا قبله زرتشتيان و ايرانيان باستان آتش مي باشد و رو به ان نماز مي خوانند...در تمامي اديان الهي نور و آتش به عنوان نماد خدا اعلام شده است و به آن احترام ميگذارند.خورشيدي كه اگر آتش آن يك لحضه كم شود ، حيات بر روي جهان از بين مي رودالله نور السماوات و العرض ( خداوند نور آسمانها و زمين است ) حداقل 43 بار در قران تكرار شده است.حضرت زرتشت در حدود 3750 سال پيش در ايران ظهور مي كند و به تائيد تاريخ ( نه انسانهاي متحجر و مسئولين اديان كم عقل )اولين نادي يكتا پرستي در جهان مي باشد ، وي كتابي به نام اوستا دارد كه از سرودهاي خود اوست॥حضرت اشو زرتشت به پاكي و زيبايي احترام مي گذارد و انسانها را برابر و برادر يكديگر ميداند و در دين داري مردم را اجبار نمي كند...او با هر گونه جهاد و كشتن انسانها به خاطر عقاديشان مخالف است و به اصل آزادي اعتقاد دارد. در دين زرتشت انسانها با كمك عقل خود و راهنمايي پيران و بزرگان مي فرمايد كه راه خود را انتخاب كنيد و درست عمل كنيد ، در دين باستاني ما هيچ بايد و نبايدي وجود ندارد و اصل خصوصيات انسان بر مبناي : گفتار نيك ، انديشه نيك ، و كردار نيك استوار گرديده كه انساني كه اين ها را رعايت كند سپنتا مينويي است ( بهشتي) و انساني كه كردكار بد و انديشه بد و رفتار بد كند : دژ انگهمي است ( دوزخي) به همه گي شما دوستان اصرار مي ورزم مطالعاتي در مورد اين دين باستاني داشته باشيد و يا بامن ارتباط برقرار نماييدآدريان تهران (آتشكده ) در خيابان سي تير و آتشكده ورهرام يزد و آتشكده كرمان مشتاقانه در اختيار هنر جويان اصلاعاتي را قرار مي دهد و انتشارات فروهر در تهران خيابان زرتشت مي تواند راهنماي خوبي باشددر حال حاضر رئيس انجمن زرتشتيان تهران آقاي دانشمند هستند و نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي دوست خوب بنده آقاي دكتر موبد كورش نيكام مي باشندمنم زرتشت ، که برمی خوانم اینک بزرگان و سران خان و مان ها، روستاها،شهرهاو کشورها را که برابر این دین اهورایی زرتشتی بیندیشند و آنگاهاندیشه ها را به گفتار و کردار درآورند (يسنا، اینک ای مردمان ، به آیینی که فرستاده خداوند يكتا ي جان و خرد است نیک بنگرید، نیک بیاندیشید، فرمان ها را نگاه دارید،به خوشی و رنج این دنیا بنگرید، در پاداش نیک واپسین و مکافات دیرپای بدکاران به ژرفی اندیشه کنید (اوستا، يسنا، بخش 30 ). ای اهورامزدا، تو در جان ما نیروی گزینش و تشخیص ودیعه کردی واز خرد کل جهانی جانمان را بیامیختی و آن گاه راه و بی راه در جهان پیدا شد، هر کسی اختیار و آزادی داشت تا راه را برگزیند (يسنا، بخش 31 ).-------------------------------------------------------------------------زرتشت مي فرمايد : ديگران رو ببخش نه بخاطر اينكه انها سزاور بخشش تو هستند بلكه فقط بخاطر اينكه تو سزاوار آرامشي-------------------------------------------------------------------------براي بسياري از مردم عوام و بدون مطالعه و يا بغضي از متعصبين ديني بجاي تحقيق و پرسش كه چرا زرتشتيان نماز و نيايش را رو به فروغ و روشنايي مي‌خوانند؟بدون مطالعه و تحقيق مي گويند زرتشتيان آتش پرست هستند ؟؟!! لطفا" متن زير را با دقت بخوانيد :!!! ستايشي كه اشوزرتشت دربرابر نور و فروغ ايزدي بجا مي‌آورد ، نه از ترس و واهمه است و نه براي نياز و پاداش ، پيامبر از روي دوستداري و دلدادگي به نيايش برمي‌خيزد نماز او گونه‌اي درون‌نگري و خروش شادمانيست . نه از ترس وعذاب خداونداگر زرتشتيان رو به سوي نور دارند ، براي نزديك شدن به اهورامزدا ، پروردگار و آفريننده كل است كه خود سرچشمه همه نورها است.در بعضي جاها زرتشتيان را آتش پرست خطاب كرده اند . در مورد واژه پرست نكته اي قابل ذكر است . پرست و پرستيدن از لحاظ معنايي به صورت نگهدارنده و پاسباني كننده نيز امده است . همچنان كه واژه پرستار اشاره به شخصي دارد كه از بيمار نگاهداري مي‌كند . پس پرستش تنها به معني عبادت نيست . در حالي كه تازيان بعد از حمله به ايران آن را اينگونه جاي دادند. و زرتشتيان كه خدا پرست بودند را آتش پرست ناميدند. اگر اين درست است،،پس بايدگفت كه مسلمانان نيز خشت وگل را ميپرستند، چرا كه رو به سوي بتكده اي قديمي به نام "كعبه" نماز ميگذارند. كعبه اي كه در آن زمان بزرگترين اثر معماري اعراب چادر نشين بود. ايرانيان و زرتشتيان ، آتش پرست نيستند و نبوده اند ، ايرانيان اهورامزادا را مي پرستند كه به زبان اوستايي به معني بزرگترين داناي همه كس و همه چيز است و يكتا نيز مي باشد.آتش نمادي از قدرت ، خورشيد تابنده ؛ پاك ترين عنصر جهان ، روشني آسمان و زمين مي باشد كه از ويژگيهاي پرورگار و صفات خداوند مي باشد . لذا قبله زرتشتيان و ايرانيان باستان آتش مي باشد و رو به ان نماز مي خوانند...در تمامي اديان الهي نور و آتش به عنوان نماد خدا اعلام شده است و به آن احترام ميگذارند.خورشيدي كه اگر آتش آن يك لحضه كم شود ، حيات بر روي جهان از بين مي رودالله نور السماوات و العرض ( خداوند نور آسمانها و زمين است ) حداقل 43 بار در قران تكرار شدهكما اين كه اين مطلب را " فردوسي بزرگ" در شاهنامه به زيبايي بيان ميكند: نيا را همي بود آيين و كيش ---- پرستيدن ايزدي بود پيش نگويي كه آتش پرستان بُدند ----- پرستندهء پاك يزدان بُدند در آنگه بُدي آتش خوب رنگ ---- چو بر تازيان را ست مهراب سنگ زرتشتيان چون آتش را كه نوراني است ، به خاطر نور آن مقدس مي‌دارند و اين است كه نور قبله زرتشتيان است پس جايي كه آتش بر افروخته شده است بدان سو نيز نماز را به‌جاي مي‌آورند . آتشي كه در آتشكده‌ها ، دَرِ مهر ها ، آدريان‌ها و آتش بهرام‌ها ، چه در ايران و چه در هند و پاكستان فروزان است ، يادگاري از فرهنگ و تمدن چندين هزار ساله است كه نياكان ما ، با همه ناملايمات روزگار ، آنها را تا به امروز فروزان نگهداشته‌اند ، براي نمونه آتشي كه در آتش بهرام « اودوادا » در حدود 100 كيلومتري بمبئي روشن است و ايرانشاه ناميده مي‌شود ، همان آتشي است كه ايرانيان پس از ساسانيان با خود به هندوستان برده و پس از چند بار جابه‌جايي در « اودوادا» تخت نشين نمودند . نگهداري آتش و ايجاد آتشگاه و جايگاه نگهداري آتش يك سنت آريايي است و پيش از اشوزرتشت نيز رواج داشته است .آتشكده‌هاي تهمورس ، فريدون ، تور ،‌آدُرگشسب و كيخسرو از جمله آتشكده‌هاي پيش از زرتشت به شمار مي‌روند . نور كه زاييده اتش است نزد همه اقوام گرامي است . در بيشتر كتابهاي آسماني ، خدا ، نور محض ، نور حقيقي و يا نور الانوار است . انوار مادي و جهاني نمونه و مظهري است از نور حقيقي . اين است كه ايرانيان باستان ، نور را پرستش سوي خود قرار داده و رو به نور ، نيايش اهورامزدا را به جاي مي‌آورند ، تا به نور حقيقي نزديكتر شوند . زرتشتيان آتش پرست نيستند . بلكه نور قبلهء آنان است . قابل توجه اينكه سوي ( قبله ) ، نور است نه آتش ! اگر در گذشته آتش را در جايگاه‌هاي مخصوصي ( كه اسامي گوناگوني داشتند ) نگهداري مي‌نمودند به علت فقدان وسايل امروزي ( مانند كبريت و برق ) بود ، و نيز به واسطه نياز همگاني . براي آن نگهبان و پرستار مي‌گماردند تا خاموش نشود ( از آن پرستاري مي‌كردند ) و مردم براي رفع نياز خود ، از آتش محله خود بهره‌مند مي‌شده‌اند . اما نگهداري آتش در معابد صرفا به منظور راه يافتن به نور اصلي بوده است و نه چيز ديگر . برگرفته از كتاب : نور ، آتش ، آتشكده در كيش زرتشتدي ماه سالروز وفات زرتشت است : اشوزرتشت پس از پایان رسالت خود که آموزش راستی و آرامش به انسان ها بود در شهر بلخ بسر می برد . در سن هفتاد و هفت سالگی هنگامی که گشتاسب کیانی و پسرش اسفندیار فرمانروای بلخ آن زمان از پایتخت خارج شده بودند ، فرمانروای تورانی ارجاسب که دشمن دیرینه ایرانیان بود از فرصت استفاده نموده و تورابراتور فرمانده سپاه خود را با لشگری بسیار به ایران فرستاد . لشگر تورانی دروازه های شهر بلخ را با همه دلاوری ایرانیان در هم شکست و هنگامی که اشوزرتشت پیامبر ایرانی با لهراسب و گروهی از پیروانش در آتشکده بلخ به نیایش مشغول بودند با یورش سپاهیان مهاجم همگی جان باختند .اشوزرتشت گرچه از جهان رفت و از دیده ها پنهان گشت ولی روان پاکش همراه با اندرز و آموزه های جاودانه اش پیوسته زنده ماند . طوری که پس از هزاران سال نام بلندش بر سر زبانها و فروغ مهرش در درون دلهاستديني كه زرتشت معرفي كرد يك دين سرشار از مهرباني و دوستي و راستي است . زرتشت از خرد مي گويد... چيزي كه انسانهاي ايران زمين از ان امروز دور شده اند . خرد گرايي از اصول دين زرتشت است .وي مي گويد از عقل خود در راه راستي و خوبي بهره جوييد و بهترين راه را خودتان انتخاب كنيد . اگر افكارتان و تصميمهاي شما با عقل گرايي صحيح باشد با خرد گرايي مي انجامد و آنگاه راه درست و انديشه درست را بر مي گزيندي كه منجبر به رفتار و كردار درست مي شود و جامعه سالم مي شود ، خدايي كه زرتشت معرفي مي كند يكتاست... ونه شريكي دارد و نه دشمني...و تنها دوست خدا انسان است . انسان فرشته و همراه خداست خداي زرتشت بزرگترين داناي همه كس و همه جا است و مي تواند بهترين راهنماي انسان باشد . بنابراين به او اهورامزدا مي گويد كه به زبان فارسي باستان يعني بهترين راهنما و دانا خداي زرتشت جهنم سوزان ندارد و نمي خواهد انسانها را در محلي مشخص عذاب دهد . چرا كه مو جودي را كه خود آفريده دليلي براي شكنجه دادنش ندارد . خدا جايي به نام شكنجه گاه جهنم ندارد . اومهربان است. او واقعا" مهربان است . او براي افراد خاص امتيازات خاصي را در نظر نمي گيرد و افرادي را بخاطر عقايد يا دين ديگري پاداش يا عذاب نمي دهد .در بابر او همه يكسانند و فقط بعضي از انسانهاي نا به خرد راه هاي متفاوت براي خدا شناسي درست مي كنند كه جزاي انها در همين دنيا از طرف خودشان و طبيعت كه خود انتقام گير بزرگيست گرفته مي شود در حدود ‪ ۳‬هزار و ‪ ۷۴۵‬سال پيش زرتشت در منطه آذربايجان غربي بدنيا آمد. "موبد بهزاد نيكدين موبد بزرگوار آتشكده اصفهان مي گويد" : در چنين روزي در زمان فرمانروايي" لهراسب"، زرتشت در خانه پدرش دركنار رود "درجي" كه به درياي " چس چست" (اروميه) مي‌ريخت،از مادري به نام"دغدو "زاده‌شد و چون نام خاندان پدرش "اسپيتمان" بود او را "زرتشت اسپيتمان" نام نهادند. وي افزود: "انديشه، گفتار و كردار نيك"به عنوان سه ركن اساسي زندگي هر انسان آزاده مي‌تواند باشد كه زرتشت در سه هزار و اندي سال پيش، براي انسانها به يادگار گذاشت. وي ارزشهاي اخلاقي را از آموزه‌هاي تمام پيام آوران الهي دانست و تصريح كرد:"راستي و درستي" به عنوان يكي از اين آموزه‌هاست كه زرتشت در اين‌باره مي‌گويد،" راه در جهان يكي است و آن راه راستي است". زرتشتيان ، ايران را سرزمين آبا و اجدادي خود مي‌دانند و براي حفظ و حراست آن حاضر به جانفشاني هستند. نيكدين اضافه كرد: اميدواريم كه در سال جديد تمام ايرانيان دست در دست هم با اتحاد و خردورزي و بدون در نظر گرفتن عوامل تفرقه كشور خود را آباد كنند. وي كشور ايران را داراي فرهنگ ‪ ۱۲‬هزار ساله دانست و گفت: با مراجعت به فرهنگ و تمدن غني ايران زمين مي‌توان از ورود فرهنگ كشورهاي بيگانه جلوگيري كرد.وي افزود: افتخار ايرانيان همين بس كه بيش از سه هزار سال است كه موحد ويكتاپرست هستند و بتي را پرستش نكردند. در پايان اين مراسم،زرتشتيان براي موفقيت همه ايرانيان و سربلندي ايران به نيايش پرداختند ششم فروردين ماه هر سال جزو تعطيلات رسمي زرتشتيان است.
روزه داری نزد زرتشتیان :
مانند خیلی از اداب و رسوم ایرانی که وارد اعتقاد ادیان مسیحی و اسلام و حتی بودایی و هندو شده است ، روزه گرفتن نیز چنین حکمی دارد.....در مورد روزه در ایران باستان و آيين زرتشت نيز بايد گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر اينکه باعث سستی بدن و عدم فعاليت مفيد و کار روزانه می شود ناپسند می باشد। چون اين موارد در آيين زرتشت نکوهيده شده و بی کاری و تن پروری بشدت نهی شده است و। در ونديداد، فرگرد سوم فقره 33 نوشته شده: ‹‹ … آن كس كه سير غذا مي خورد، توانايي مي يابد كه نيايش بكند، كشاورزي كند و فرزندان به وجود آورد। در اعتقاد ایرانیان هرگونه صدمه زدن و زجر کشیدن حتی در راه خدا گناه دارد در حالی که در اسلام مجاز دانسته شده است. جاندار از خوردن زنده مي ماند و از نخوردن مي ميرد.›› امابرای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بيست و يکم هر ماه زرتشتيان از خوردن گوشت پرهيز می کنند اين چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن ؛ماه و گوش و رام که از ميان چهارپايان هستند می باشد. رییس انجمن موبدان تهران(دکتر خورشیدیان)، از این رو، گفت: در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است। وی اظهار داشت: در عین حال در آیین زرتشت در 4 روز مخصوص در هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است। دکتر خورشیدیان در تشریح معنای روزه باطن گفت: ما زرتشتیان باید در سه بخش معنوی “شنوایی”، “اندیشه” و “حساس” همیشه روزه داشته باشیم یه آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و بخ “اندیشه و حساس و شنوایی” مان همیشه سرشاز از نیکی باشد। رییس انجمن موبدان تهران افزود: همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تاکید شده است و آن حفظ هفت عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از هرگونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این عمل نیز تحت عنوان روزه یاد می شود। به طور کلی اعتقادات ایرانیان ، مخصوصا" زرتشتیان بر مبنای اعتدال و عشق بازی با خدا وند است و از جبر و زور و حد قانونی به دور است.