۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

آيا میدانید تخته نرد چگونه و توسط چه کسی ابداع شد و چه فلسفه زیبا و عبرت آموزی در پس آن نهان است؟

تخته نرد توسط نرد شير بزرگمهر وزير دربار ساساني ابداع شد :

در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «دیورسام بزرگ» برای سنجش خرد و دانایی ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی را که مهره های آن از زمرد و یاقوت سرخ بود، به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و «تخت ریتوس» دانا را نیز گماردهء انجام این کار ساخت. او در نامه‌ای به پادشاه ایران نوشت: «از آنجا که شما شاهنشاه ما هستید، دانایان شما نیز باید از دانایان ما برتر باشند. پس یا روش و شیوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ایم (شطرنج) بازگویید و یا پس از این ساو و باج برای ما بفرستید». شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیچ یک از دانایان در این چند روز چاره و روش آن را نیافت، تا اینکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خاست و گفت: «این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته‌اند كه دو طرف با مهره های خود با هم می‌جنگند و هر كدام خرد و دوراندیشی بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود.» و رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ریتوس» با بزرگمهر به بازی پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به نزد خود خواند و وسیلهء بازی دیگری را نشان داد و گفت: اگر شما این را پاسخ دادید ما باجگزار شما می شویم و اگر نتوانستید باید باجگزار ما باشید.» دیورسام چهل روز زمان خواست، اما هیچ یک از دانایان آن سرزمین نتوانستند «وین اردشیر» را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت كه باجگزار ایران باشد.

اين داستان با كمي اغراق در كتابهايي چون تاريخ طبري و كتاب تاريخ سيستان و در قسمتي از كتاب استاد بيروني اشاره شده ولي جدا از اغراقاتي چون باجگير شدن هندوها بخاطر يه بازي به ايراني ها دور از علم به نظر مي آيد.البته نوشته هاي پيشينيان و حتي تاريخدانان هيچ گاه دور از اغراق و اغماز نبوده و نيست و اينجاست كه علم باستان شناسي براي تائيد و تميز دادن اين اطلاعات واد عمل مي شود.اما تائيداين نكته كه اين بازي نامش و شكلش و فرمش ايراني بوده و توسط ايراني ها اختراع شده كاملا" محرز و مشخص مي باشد :




فلسفه تخت نرد و معني و مفهوم آن و الهاماتي كه از عقايد ايرانيان باستان گرفته شده :

30 مهره : نشان گر 30 شبانه روز یک ماه


24 خانه : نشان گر 24 ساعت شبانه روز


4 قسمت زمین : 4 فصل سال


5 دست بازی : 5 وقت یک شبانه روز


2 رنگ سیاه و سپید : شب و روز


هر طرف زمین 12 خانه دارد : 12 ماه سال


تخته مرد : کره زمین


زمین بازی : اسمان


تاس : ستاره بخت و اقبال


گردش تاس ها : گردش ایام


مهره ها: انسان ها


گردش مهره در زمین: حرکت انسان ها (زندگی )


برداشتن مهره در پایان هر بازی : مرگ انسان ها

معاتي و مفهوم اعداد تاس ( چرا تاس 6 عدد دارد ؟؟ چرا 7 يا 8 يا 9 نيست ؟ )

1 : يگانگي خداوند

2 : اسمان و زمین

3 : انديشه نیک ؛ گفتار نیک ، کردار نیک

4 :ايرانيان چهار عنصر اصلي را كه منبع حيات است را مقدس شمره و اعتقاد داشتند كه خداوند چون انسان و اسمان و زمين را با اين چهار عنصر آفريده و بقيه نعمتهاي خدا از مشتقات اين عناصر هستند ، پس اين چهار عنصر قابل احترام بوده و عضوي از خداوند به حساب مي ايند..مثلا" تمام ميوه ها و گياهان جهان بخاطر وجود خاك يا آب بوجود آمده ند و يا انسان بدون يكي از اين عناصر چهارتايي يكساعت بيشتر زنده نمي ماند...اديان قبل از زرتشت مانند مهري ها و ميترائيها حتي براي اين چهار عنصر چهار فرشته مي شناختند كه آنها ( الهه ) زير نظر پروردگار توانا به ياري انسانها مي شتافتند.( چهار جهت اصلي و يا چهار عنصر اصلي (اب .باد.خاك.آتش )ويا شمال ، جنوب، شرق، غرب

5: خورشید ؛ ماه ، ستاره ، اتش ، رعد (پنچ روشني مقدس و روشني طبيعت كه از نعمتهاي خداست ) نور از اركان اديان باستاني ايران بوده و خداوند را تمام اديان بخشي از نور دانسته اند ، همانطور كه زرتشتي ها رو به نور نماز خوانده و مسلمانان مي گويند : الله نور السماوات والارض
بطور كلي همه اديان به شكلي بر اين جمله اعتقاد دارند كه خداوند نور آسمانها و زمين است و يا در كتب مقدس يهوديان و مسيحيان دليل اينكه خداوند رو نمي توان ديد اين است كه خداوند نور عظيم و بزرگيست....در اين باره روايت هاي بسيار زيادي در تمام اديان وجود دارد.

6 : شش روز افرینش(ايرانيان باستان و برخي از اديان توحيدي بر اين اعتقاد بوده و هستند كه جهان طي 6 مرحله و يا 6 روز بوجود آمده است )