۱۳۹۵ آذر ۲۰, شنبه

حرکت اسرار آمیز سنگ ها در دره مرگ پژوهشی از پویا منصفی تهرانی



حرکت اسرار آمیز سنگ ها در دره مرگ !





پیشگفتار از پویا منصفی تهرانی
یکی از شاخه های باستان شناسی نوین زمین شناسی است . دانش و علم زمین شناسی قدمتی بسی کهن تر از علم باستان شناسی دارد و علم باستانشناسی در مقایسه با علومی مانند زمین شناسی ، تاریخ و جغرافیا و گیاه شناسی و……. علمی جدید تر و تازه تر است . اما ویژگی علم دیرینه شناسی و باستانشناسی این است که تمامی این علوم رو در خود جای داده است ، بنابراین برای شناخت باستانی یک منطقه باید علائم زمین شناسی ، فرسایش خاک و زمین و  گسترش خاک و اب و هوای منطقه و نشست خاک و رانش زمین و جغرافیا و تاریخ منطقه را دقیقا محاسبه و بررسی کرد .
مثال جالبی برای شما دارم و ان منطقه کاشان و تپه های باستانی سی ارک است . ایا شما به عنوان یک رهگذر می توانید تصور کنید روزگاری کاشان دریای بزرگی بوده !!! روزگاری تمامی منطقه مرکزی ایران سرسبز و پر از ماهیان و جانوران دریایی بوده است !!! فقط کافیست در جاده نطنز به کاشان و اطراف ان رانندگی کنید و ماسه های کف دریا را ببینید و گوش ماهی هایی که فسیل شده اند و قدمت انها هزاران سال است را وسط کویر ایران پیدا کنید ! 
بنابراین تحولات زمین شناسی در علم باستان شناسی  بسیار مهم است و شاید یکی از پایه های مهم باستان شناسی علم زمین شناسی است . امروزه باستان شناسان با داشتن اطلاعات تاریخی و جغرافیایی به کشف نقاط مهمی در کره زمین می روند که از نظر زمین شناسی اهمیت ویژه ای دارد . دره مرگ در کالیفرنیای جنوبی یکی از شاهکارهای طبیعی و پدیده های جهان از نظر علم زمین شناسی و باستان شناسی است . امیدوارم از دانستن انچه شاید تا کنون نمی دانستید در مورد دره مرگ در زیر لذت ببرید :


"دره مرگ" منطقه ای در کالیفرنای جنوبی، نزدیک صحرای نوادا در آمریکای شمالی است که طول آن 225 کیلومتر و پهنایش بین 8 تا 24 کیلومتر است. این منطقه پست ترین نقطه در نیمکره غربی جهان نیز به شمار می آید. ارتفاع پست ترین قسمت آن 86 متر پایین تر از سطح آب هایآزاد است. 


در سال 1849، گروه بزرگی از جویندگان طلا به این منطقه هجوم آوردند و بسیاری از آنان در اثر گرما، تشنگی و خستگی بیش از حد، از پای درآمدند. به همین علت، این منطقه را دره مرگ نامیده اند.

در تابستان، دمای این منطقه به 50 درجه می رسد و گزارش شده است که در سال 1913 دمایش به 6/56 درجه نیز رسیده بود. این دره، زمستان ها هوای ملایمی دارد. 
اما دمای شب های زمستانی آن گاهی زیر صفر است. 
در نقاط مختلف این دره، آبگیرهای نمکی، نمکزارها و تپه های آتشفشانی عجیبی دیده می شود. با وجود این، خرگوش ها، موش ها، کانگوروها، مارمولک ها و جانوران صحرایی بسیاری در آن زندگی می کنند. با شروع بارندگی های اندک بهاری، نیز انواع گل های وحشی، علف و بوته هایی که با زمین های نمکی سازگارند، 
در آن ظاهر می شوند.

گفتنی است این منطقه از نظر معادن و سنگهای زینتی و قیمتی یکی از مناطق مهم آمریکا میباشد و دیگر اینکه بعضی از بومی های مناطق اطراف دره مرگ بر این باورند که این منطقه توسط پیشینیان نفرین شده است. 

از عوامل مهمی که توجه زمین شناسان را بخود جلب کرده، همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید حرکت اسرار آمیز سنگ ها در این منطقه است! 
سنگ های دره مرگ در ایالات متحده آمریکا خودبخود و بدون دخالت عامل انسانی یا غیر انسانی به طور مرموزی حرکت می کنند. 
عامل این حرکت اسرارآمیز پدیده های ژئولوژیکی است که هنوز برای دانشمندان این علم شناخته شده نیست!